THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, August 12, 2009

kemiskinan.....



Hmmmm.....yaaaaa....ape yang aku nk huraikan dalam blog aku pun, aku tak tahu..Hmmm, mungkin untuk edisi pertama ini aku nak ceritakan sedikit kisah- kisah yang menarik perhatian aku semasa aku hidup di muka bumi yang tidak kekal selamanya ini. Hari- hari semakin meningkat, sedar tidak sedar aku dah pun masuk tahun ke 3 belajar( dah jadi senior,,hehehehe). Tapi apa yang tidak boleh aku lupakan ialah kenangan aku semasa aku belajar disini. Di mana aku belajar??. tidak perlulah dikecoh- kecohkan. Tetapi bukanlah di Harvard atau Oxford atau AL- Azhar( teringin juga nk belajar kat sana). Ok lah tak nak buang masa lagi da. Aku cita kehidupan aku masa aku join program-program kat U ni...Aaaaa memang best. aku rasa bebas dan happy. mungkin ada yang berpendapat aku ni cuba menunjuk yang aku ni aktif. tapi tidak sebenarnya.. aku cuba untuk mendekatkan diri dengan masyarakat. aku memang minat dalam kehidupan bermasyarakat. masa aku isi on- line ada jugak aku isi sains masyarakat dan kait- kaitan dengan masyarakat. sebab cita2 aku masa tu nak jadi pegawai daerah yang membantu masyarakat...tau kenapa aku minat bab camni..sebabnya aku lihat terdapat golongan yang susah dan kadang2 aku rasa nak menangis bila lihat golongan fakir..aku ingat lagi masa aku g dekat Bagan Tiang, Perak, aku berkesempatan melihat penduduk yang amat daif yang hanya tinggal dalam rumah yang layak dipanggil pondok. apa tidaknya rumah dikelilingi bakau dan beruk2 yang selalu menjadi tetamu harian..aku sembang dengan seorang penduduk( aku da lupa nama die) bayangkan anak- anak die kena g sekolah waktu pagi pukul subuh2 buta...dala nak kuar umah pun takut.. gelap dan gulita...hmmm...sian aku tengok. anak die 6 0rang da yang masih kecil. suami pembantu nelayan.. anak sulungnya aduhhhhhh......malas belajar. mungkin faktor persekitaran mereka yang menjadikan mereka tidak ada semangat untuk bebaskan diri dari penjara kemiskinan ini..bila aku renung kembali aku patut syukur kepada ILAHI.. kerana kehidupanku. masih ada yang lebih susah. kadang 2 aku menangis bila fikir kalau keluarga aku begitu. sudah tentu aku seperti anaknya.. ramai yang mungkin boleh memberi nasihat kepada keluarga tersebut.. tetapi adakah mereka merasai kehidupan itu..bila ditanya berapa kali makan. mak cik itu menjawab. sekali sehari..aduhhh...macam telenovela pulak kemiskinan ini.. tapi itu la realiti kehidupan ini..Hmmm syukur aku kepadaNya kerana diberi kehidupan aku sekarang.. tidaklah mewah, tetapi setakat apa yang termampu dalam mengharungi dunia yang penuh hipokrit..

0 comments: